
Nattakorn Choonhavan Thai, b. 1989
‘The Encounters of Maya’s Truths (2024)’ is another highlight of the exhibition with a performative aspect. By inviting visitors to engage with the installation and discover the unspoken conversations, they will have to confront the other person in the opposite side. The artist’s crafted masks, armors and sandals made of brass and ornamented with Prehnite stones symbolize protection, precognition and inner knowing through their mystical meaning. Inspired by the Greek warriors of Troy, these wearable materials signify bravery, physical strength and power while denoting the emotional conflict and fragility. The visible and invisible marks and notches on this work bring a distinctive identity to each audience, apart from their own. Although masks and armors are representations of protection, security and concealment, they also allow rooms for honest disclosure and revelation of one’s true self as one becomes anonymous. The artist is interested in the investigation of the unspoken actions and reactions of the encountering audience. Such interactions between the audience on both sides are the true completion of the work.
“การเผชิญหน้ากับความจริงของมายา (2024)” (‘The Encounters of Maya’s Truths (2024)’) เป็นชิ้นงานอีกชิ้น
ที่โด่ดเด่นในงานนี้ด้วยการเชื้อเชิญให้ผู้ชมได้มีส่วนร่วมกับการจัดวาง และค้นพบบทสนทนาที่ไร้ถ้อยคำ จากการเผชิญ
กับตัวตนอีกด้านของตนเอง หน้ากาก ชุดเกราะ และรองเท้าแตะที่ศิลปินประดิษฐ์ขึ้นจากทองเหลืองประดับด้วยหินพรีห์ไนต์ แสดงถึงสัญญะแห่งการการปกป้อง การหยั่งรู้อนาคต และการรับรู้ภายในผ่านความหมายอันลึกลับ วัสดุที่สวมใส่ได้เหล่านี้ได้แรงบันดาลใจจากนักรบกรีกแห่งทรอย สื่อถึงความกล้าหาญ ความแข็งแกร่งทางร่างกาย และพลัง ในขณะเดียวกันก็สื่อถึงความขัดแย้งทางอารมณ์และความเปราะบาง ร่องรอยและรอยบากที่มองเห็นและมองไม่เห็นบนชิ้นงานขับเน้นให้เห็น
อัตลักษณ์ที่โด่ดเด่นของผู้ชมงานที่ต่างไปจากตัวตนเดิม แม้ว่าหน้ากากและเสื้อเกราะจะเป็นตัวแทนของการปกป้อง
ความปลอดภัย และการกำบัง ทำให้ผู้สวมใส่กลายเป็นบุคคลนิรนามที่สามารถเผยความเป็นตัวตนที่แท้จริงได้ ศิลปินสนใจที่จะสำรวจการกระทำและปฏิกิริยาที่ไร้วจีในการพบปะกับผู้ชมงาน เพราะปฏิสัมพันธ์ทั้งสองด้านของผู้ชมงานคือความสมบูรณ์ที่แท้จริงของผลงานนี้